Veien ut av sofaen, over dørstokkmila og mot dine mållinjer

Veien ut av sofaen, over dørstokkmila og mot dine mållinjer

2016 førsteside

 

Mål – Livsmaraton – Løpeteknikk – Styrke – Invitasjon

DU kan når du vil … Det kan være så enkelt, at du bestemmer deg for følgende:

Jeg skal vandre – løpe tre ganger i uken eller hver morgen 30 minutter og i helgen en «langtur».

La heiser få fri, gå til jobben, i alle fall deler av veien og ikke bruk bilen når du skal handle inn dagligvarer.

Målet er en god hverdagsform, overskudd og glede!

Delmål kan være å gå, gogge eller løpe en 3,5 kilometer på en halvtime .

11698663_921219537924315_1000053867283541391_n

2016 Hvorfor ikke være med til Trieste og gå – vandrer – løper 7 kilometer?

 

trieste

 

2017  Gå – Løper du halvmaraton?

2015-03-30 17-40-16 UTC

2018 Maraton i Roma.

 

Roma 2015 - 24

 

 

Tenk for en spennende reise du nå kan legge ut på. En livsreise som gir deg styrke og overskudd til å nå de drømmer, mål og delmål du har.

Bli med på et livsmaraton mot spennende utfordringer, opplevelser og mållinjer.

Løpeteknikk

cropped-lopejenter4.jpg

Vi må finne din løperytme og du må øve deg litt.

«Faguttrykk» skal vi holde oss langt unna, men husk hva vi har snakket om før:

Alle bevegelser skal gå i «fartsretning»

Blikket skal opp, du skal se skyene, ikke telle småsten

Bruk armene. Ca. 90 grader i albuen og tommelen skal nesten nærme seg øreflippen

I dag skal vi «se» litt på hvordan vi setter føttene i bakken.

Vi skal tenke på å få en god flytende løperytme – vandrerytme som har sitt utspring i hoftene og beina. Overkroppen skal være avslappet og rettet mot løpsretning. En oppreist overkropp vil la hofta få nok bevegelsesrom.

Stikkord:

Frem med bryst og hofte

God armbevegelse

Prøv å land på midtfot  

Sette foten under kroppen

Blikk rettet fremover og «lett» oppover

 

Her er det mye å tenke på. Les «reglene» en gang til og så se på vedlagte klipp av to treningsvideoer på «løpedrill» og en video av Bolt.

Det jeg vil, er at du ikke skal vandre og løpe med «motstem». Setter vi helen ned først får vi ofte er motstem. Det vil si at vi stopper opp vårt steg for hvert eneste steg og vi må dytte oss selv videre «over» stemmet.  Motstem gjør at vi hurtig blir mer sliten og kan lettere pådra oss skader.

Løpedrill

http://olympiatoppen.brik.no/video/c85e9b5b-4dae-4171-92ac-0dd65b6a3c7c#chapter-4

Bolt

https://www.youtube.com/watch?v=LjXkeYDEMkY

Løpedrill jobber vi mye med på treningene i Oslo. Løpedrill gir deg en mulighet til å lære å kjenne din kropp.

Neste gang du ser på klippene vil jeg at du skal se hvordan de lander med foten, kneet og hoften. Videre se hvor viktig det er å bruke armene.

Løpedrill kan gi deg en fantastisk trening, men det er ikke så enkelt i starten. Men prøv å gjennomfør løpedrill to ganger i uken. Etter tre uker vil det være ganske så enkelt.

Trening i bakker kan gi deg en flott fotisett. I bakker lar du ikke helen møte bakken først … Tenk på det.

Prøv i dag å løpe lett i en bakke. Husk «reglene» for løpeteknikk:

Alle bevegelser skal gå i «fartsretning»

Blikket skal opp, du skal se skyene, ikke telle småsten

Bruk armene. Ca. 90 grader i albuen og tommelen skal nesten nærme seg øreflippen

Frem med bryst og hofte

God armbevegelse

Prøv å land på midtfot  

Sette foten under kroppen

Styrke

Håper du husket å trene leggen samtidig med tannpussen.

I dag legger vi til øvelser på «muskelkorsettet».

Med et sterkt «muskelkorsett» hjelper deg i hverdagen, holder slitte rygger på «plass» og hjelper oss på veien mot vår løperytme:

Buk – rygg – bekken

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/basistrening/styrke/grunnovelserbukryggbekken/page118.html

Buk – rygg – bekken, kan du i «starten» trene hver dag.

Håper du har fått noen gode tips. Bruk tid til å prøve deg frem.

Husk, du skal finne din løperytme!

Lykke til!

I morgen skal jeg blant annet ta for meg «bakketrening».

Trenger du en spennende mållinje å strekke deg etter:

FemiRUNs «Eventyr & Løpereise»

FemiRUN ønsker å inkludere og inviterte alle som har en målsetning om å gjennomføre et maraton, halvmaraton, en kortere vandring, løp eller være heiagjeng på spennende eventyrreiser.

 

DU er hjertelig velkommen, les mer:   http://femirun.no/reiser.html

Ønsker deg en flott onsdag!

Hilsen & Klem
Vibeke
FemiRUN – FemiROMA