Blåmeisen kvitrer, bakkeløp og vandring

Blåmeisen kvitrer, bakkeløp og vandring.

Blåmeisen kvitrer vårtriller, solen viser at vinduene burde vært pusset og veggene vasket. Støvdinosaurene har formert seg og utviklet seg til gedigne diplodocuser.

Akkurat nå skal ingen av de få husmor genene jeg har, få lov til å ødelegge min våryrhet – ved å holde meg inne. Nå handler det for meg å nyte lyse morgener og herlige vårhelger til å trene, være ute og «spise» kilometer samtidig som jeg går og løper meg til et overskudd.

 

Foto: Kjersti Bakken 20 kilometer er i vårsolen er fantastisk
Foto: Kjersti Bakken 20 kilometer  i vårsolen er fantastisk

Endelig godt at jeg har en kjæreste som også vil nyte våren og som har sine egne mål om å skape et fysisk og mentalt overskudd.

Hver dag er viktig å leve – nyte og skape et livsoverskudd. Det er et hverdagsmål kjæresten og jeg deler. Mål som Maratona di Roma, halvmaraton i Alsace og er noen av målene vi begge har satt oss. Sammen, når vi mener vi må, går vi på jakt etter støvdinosaurer.

Under sofaen og i krokene trives støvdinosaurene

Dørstokkmila kan bli uendelig stor. Kjenner man etter, så føler man sikkert en eller flere ondter som hurtig kan være den gode unnskyldningen til å krype under teppet i sofaen og la dagen og sollyset forsvinne. Snart er det natt og en ny dag er «forsvunnet».

Den beste medisinen mot dørstokkmila er din egen vilje og dine mål.

Den nest beste medisinen er å legge klar treningstøyet om kvelden, du bestemmer – ingen annen.

Nesten 40 kilometer vandret, sklei, smågogget og smilte jeg meg gjennom, sammen med flotte FemiRUN kvinner og Aage, min kjære. Vel, Aage og Jane fikk mange flere kilometer.

Solen varmet, isen smeltet og jeg nøt hvert steg.

For meg er det å være fysisk og mentalt aktiv meget viktig. Følgene etter hjernekreftoperasjonene krever at jeg er bevisst på aktivitet – ellers forfaller jeg meget hurtig, mentalt og fysisk.

Trening er ferskvare, vi forfaller alle meget hurtig av å bare kose oss i sofaen og la treningstøyet få fri.

Rutine – jeg har en rutine, når, hva og hvor jeg skal trene – og har jeg bestemt, så følger jeg min vilje mot mine mål.

Livsoverskuddet bygger jeg på å innhente det som er viktig i mitt liv, jeg velger – har en fri vilje.

Mat, den maten som smaker godt og gir meg mentalt og fysisk overskudd, søvnen som jeg jobber for å gi nok tid.

Jeg er meget bevisst på hva jeg velger av kostholdstilskudd. Jeg er en kvinne midt i livet og velger å gå på Femarelle istedenfor østrogenpreparater. Vel og merke, jeg tok den beslutningen for tre måneder siden. Da lot jeg østrogenet ligge urørt og startet med Femarelle. Spent og skeptisk var jeg om Femarelle skulle kunne være rett for meg. Etter tre måneder har nesten tre kilo forsvunnet og jeg sover bedre enn før og våryrheten og overskuddet er slett ikke forsvunnet, men styrket.

8.april går startskuddet i Roma, Maratona di Roma. En maraton i en av verdens flotteste byer. De neste to ukene handler alt om å fokusere på å nyte livet for å ta vare på det mentale og fysiske overskuddet.

Maratona di Roma

I påsken har vi i FemiRUN Oslo en plan om å gå minst 300 kilometer og det ser jeg frem til og håper det er mange som blir med på turene.  Program kommer etterhvert og vi prøver så godt det er å variere turene, litt avhengig av føreforholdene.

FemiRUN påskevandring, du er velkommen til vandring

Jeg elsker å nyte livet og for å få det overskuddet til å trives investerer jeg i de valg som gir meg et overskudd.

Rengjøring og TV titting får komme i annen rekke, jeg vil leve nå og mitt liv er for kort til å kaste bort i sofakroken.

Er uendelig glad for at Aage og jeg deler interessen av i å inspirere og motivere oss selv og andre til å være aktive.

GUTTA@løper er en ny FB, som Aage har startet. Gruppen er for menn som ikke har trent på lenge som ønsker å begynne å trene, de som trener av og til – til å inspirere og motivere hverandre til å trene oftere. GUTTA@løper

GUTTA@løper

Neste uke starter vi å blogge sammen en gang i uken. «Valg, drømmer som blir livsmål – veien mot Maraton en livsmaraton». I november skal vi delta på Athen Marathon og vi skal jogge / vandre den autentiske maraton. Løypen er perfekt for de som ønsker å løpe fort og perse, men utrolig flott for de som ønsker å gå. Her er det 8 timers maxtid og så venter maratonmedaljen.

Les om Athen Maraton Klikk her

Klikk her for mer info vedrørene Athen Maraton

Er en maraton for langt er det en flott løype på 10 kilometer du kan velge i Athen.

Bli med på veien mot en god livsmaraton og hvorfor ikke, en maratonmedalje i Athen.

I kveld er det Camp Femirun og i morgen tidlig starter vi med bakkeløp og en morgenvandring.

Ønsker dere alle en vakker dag!

 

Vibeke & Aage

FemiRUN

Les mer: Femarelle

Velkommen til FemiRUNs Facebookgruppe : FemiRUN -FemiROMA 

FemiROMA til FemiRUN – Boken med treningsprogram, inspirasjon og motivasjon: Link – Kjøpe boken        

Bli med på et livseventyr, en reise med FemiRUN