Piknik og gledeshyl!

Tante Sporty                                                                                         13. Mars 2017

 

Piknik og gledeshyl!

 

Foto: Netta

 

Det er mandag og helgen var full med barneglede igjen. Denne gangen hadde jeg tre prinsesser på besøk, i forskjellige aldre og med forskjellige matønsker. Og dette er temaet i dag.

Barnas matvaner er de voksnes ansvar. Vi som er voksne vet hvor viktig det er med godt kosthold og ernæring. Mat er noe mer en vomfyll. Vi voksne tar våre egne beslutninger og dermed også ansvaret for hva vi putter i kroppen vår. Dette valget, og ansvaret har ikke barn, de stoler på oss, og det vi gjør påvirker dem i mange år.

Jeg hørte for en tid tilbake om en 17 åring som aldri (ja, du leser riktig) hadde fått fisk hjemme! Han hadde fått fiskepinner, noe jeg ikke anser som fisk når det bare inneholder

30% fisk i snitt, resten er panering. Unntaket er hvis du lager dem selv (noe jeg anbefaler, det er enkelt, moro for barna for de får bli klissete på hendene).

Jeg skjønner at mange føler at det er vanskelig å tilberede fisk, ikke får tak i ingredienser, ikke har tid og kanskje ikke liker å lage mat. MEN, med verdens største kokebok med tips om alt tilgjengelig på telefonen, så har du hjelpen i lommen din.

Fakta:
Frossen fisk som fileter og skiver finnes i alle nærbutikker hvis du ikke får tak i fersk vare
Du trenger ikke mange ingredienser
Det er kjapt å lage fisk og kan varieres i det uendelige
Du kan lage hele måltidet i en form i ovnen
Vi bør spise fisk 2-3 ganger i uken

Dette fører meg til diskusjonen vi hadde på fredag når vi skulle handle til middag.
– Hva vil dere spise i kveld, spurte jeg
– Laaaaks!, kom det unisont fra jentene og 2 åringen klappet i hendene
Så da ble det rå laks med ris og masse grønnsaker!

 

Foto: Netta

På søndagen var vi ved Østensjøvannet og matet fuglene, og siden vi skulle være på tur en god stund så måtte vi ha med litt mat. Når jentene gjorde seg klare til turen (les. hvilken kjole, sminke eller ikke sminke, hvilken frisyre) så kuttet jeg opp ananas, melon, banan og jordbær og la det i en ekte Tupperware boks. Vi ble til slutt enige om klesstil  (bobledress og ull under) og kom oss i bilen. 5 minutter senere var vi på plass og balanserte mellom sølepytter og ”isflak” på lekeplassen.

Foto: Netta

Masse herlig frisk luft og Tante fikk løpt fra seg når jeg prøvde å fange to åringen som enten var på vei ut i vannet for å mate en spesiell gakk-gakk som lå der ute, eller gikk målbevisst mot den ene sølepytten etter den andre. Til slutt måtte vi ta en pause og når jeg tok frem saften og boksen med frukt så brast jentene ut i gledeshyl. Jeg er sikker på at hadde boksen inneholdt sjokolade eller annet godteri så hadde ikke gleden vært noe større.

 

Foto: Netta

For at denne bloggen ikke skal bli for lang, så fortsetter jeg neste gang med dette temaet. For dette er viktig!

Vi voksne må vise veien for våre barn!

Hei fra Tante Sporty

 

 

 

 

Ikke glem å meld deg på FemiRUN marsmåneds utfordring :

FemiRUN inviterer deg til en aktiv mars måned.  – 45 minutter aktivitet om dagen.

FemiRUN inviterer deg til å dele dine gode tips om trening, motivasjon, inspirasjon, klær, sko o.l. til kvinnene som for første gang skal delta i en maraton.

Når FemiRUNkvinnene får sin medalje 2. april for sin utholdenhet, råskap og styrke, vil vi trekke «vinnere» blant de tips dere har gitt oss. Medaljen er:

Sport Nutrition fra New Nordic og FemiRUNs startnummermagneter.

Velkommen inn for å heie og motivere jentene frem mot startlinjen med gode tips og heiarop. Bli med oss på oppkjøringen og veien frem til medaljen.

 

 FemiRUN

FemiROMA til FemiRUN – Boken med treningsprogram, inspirasjon og motivasjon: Link – Kjøpe boken        

http://www.newnordic.no/all-products/sports-nutrition