Gamle joggesko kan være et leketøy for hunder, men skader kroppen når du vandrer eller løper

Gamle joggesko kan være et leketøy for hunder, men skader kroppen når du vandrer eller løper

Skoene dine blir faktisk oppbrukte etter en del kilometer eller ødelagt av å lagres over tid i skoskapet. Da handlet ikke om hvor flotte «gamle» sko ser ut, de blir slitt i «oppbygningen» som skal gi deg støtte og tilfredsstillende støtdemping.

utslitte-sko

Hvor mye du veier og underlaget du løper på kan avgjøre om du får slitasjeskader på joggetur.

En løpesko tåler normalt 800 – 1550 kilometer med vandring – løping, hvilket tilsvarer ett år dersom du vandrer – løper to til tre ganger i uken.Hvis skoene har stått i skapet i tre til fire år, bør du bytte dem ut før du begynner å trene igjen, selv om de ikke er utløpt.

Mellomsålematerialet og limet i skoen tørker inn, slik at kvaliteten forringes.
Underlag er også avgjørende. Vandrer – løper du på hardt underlag, som asfalt, slites skoene raskere enn om du vandrer – løper i skogen.

FemirRUN-adizero-adios-3-adidas
FemirRUN-adizero-adios-3-adidas


Et tegn på at skoene bør skiftes er når du kjenner småskader som kommer selv om du ikke har endret på aktivitet – trening.

Vandrer – løper du mer enn tre ganger i uken bør du ha flere par du kan bytte mellom. Da får skoene en sjanse til å tørke opp og gjenfinne fasongen.

Vandre – løpesko skal ikke brukes som «hverdagssko», da slites de meget hurtig.

Kjøp et eget par sko til «hverdagsbruk».

De vanligste slitasjeskadene ved løping hvor det er tenkelig at «dårlig fottøy» kan være en årsak til skader, finner vi i muskel- og skjelettapparatet.
Smerter foran på leggen såkalt beinhinnebetennelse er symptom på en vanlig belastningsskade ved vandring og løping.

Prognosen er god hvis man får korrigert ytre og indre utløsende årsaker tidlig.

Smerter i akillessenen på leggen skyldes ofte overbelastning ved for rask økning i treningsmengde- og intensitet. Løping eller vandring på hardt underlag eller med dårlig tilpassede sko uten tilfredsstillende støtdemping kan også spille inn.

Hovedsymptomene ved akillesproblemer er først smerte etter aktivitet som forsvinner etter en tids hvile, deretter smerte under selve aktiviteten, som etter hvert vedvarer også etter trening. Stivhet og smerter om morgenen er typiske tidlige tegn.

Støtdempende hæloppbygging i skoen og eventuelt en korrigerende innleggssåle i tillegg kan hjelpe.

Løper du langt med slitte sko, kan du få slitasjeskader i bena. Selv med korrekte sko, kan kroppen få plager. Vær forsiktig å trene mye på hardt underlag som asfalt og kunstdekke som f. eks. på Bislett.

Løpeunderlaget, rette sko, hvordan skoene snøres, styrke i hofte- og setemuskulatur, lår og legger kan avgjøre om du får problemer med kroppen.

Vekt og vandre – løpeteknikk avgjør også hvor ofte du bør bytte ut skoene. Enkelte personer sliter ut løpeskoene raskere enn andre. Disse gruppene er:

De som veier mer enn 85 kilo

De som overpronerer (har feilstillinger i foten)

Du som har et tungt vandre – løpesteg

Flere faktorer for føttene

Treningsmengde, treningshyppighet og restitusjon har også stor påvirkning.

I tillegg er miljøfaktorer som underlag, temperatur, kosthold og «negativt stress» viktige risikofaktorer.

 Husk å snøre skoene riktig

 

FemirRUN-pure-b-x-adidas
FemirRUN-pure-b-x-adidas

Når skoene snøres stramt, men behagelig på foten, og høyest mulig opp mot vristen, går belastningen under foten ned. Neste gang du skal ut og vandre – løpe bør du snøre skoene gjennom alle snøreringene opp mot ankelen din.Bytt sko hvert årEn god huskeregel er å bytte vandre –  løpesko hvert år. Jeg bruker mine hver dag og har mange å velge imellom.

For å unngå skader i underkroppen er det også viktig med styrke i hofte- og setemuskulatur, lår og legger. 

I kveld kan du lese Cecilies blogg .

Ønsker deg en flott kveld!

Vibeke Bjerg

FemiRUN

 

Én kommentar til “Gamle joggesko kan være et leketøy for hunder, men skader kroppen når du vandrer eller løper”

  1. Jeg har i mange år byttet ut skoene 1 gang pr år, grunnet feilstilling i høyre ben/ hofte etter ulykka.
    Prøver å handle når gode sko er på tilbud i sportsbutikkene.
    Så enig i at dette er viktig. Jeg merker når skoene blir feil for meg, i og med at benet siger innover, blir skoene skjeve 🙂

Det er stengt for kommentarer.