Uke 2 – MANDAG – OPPSTART – VEIEN MOT LØPERYTME, STYRKE, OVERSKUDD, GLEDE OG MÅLLINJER!

MANDAG – OPPSTART – VEIEN MOT LØPERYTME, STYRKE, OVERSKUDD, GLEDE OG MÅLLINJER!

Uttøying - Bev. 5 - Arm

En uke med løpedrill

DSC_0993

Ny uke og nye muliheter og økter. Gleder meg til å følge mange grupper og FemiRUN kvinner denne uken. I Oslo har FemiRUN gratistrening i dag, i morgen og torsdag. 

Mål -672x496

Godt over 250 FemiRUN kvinner som er med i FemiRUN – FemiRoma, har nå kommet i gang med treningsprogrammet.  FANTASTISK!

rm 4

Det finnes grupper som vandrer og løpegrupper, det er flott å kunne finne den gruppen man trives i ut fra dagens «form og former»

«FemiRUN På vei ut av sofaen – mot et overskudd», er en gruppe med kvinner som før oppstart av, ikke hadde trent på lenge. Damene har vært igjennom sykdom, skader eller mange års passivt liv og har nå satt seg nye mål – Mål om et aktivt liv med overskudd. Gruppen fungere optimalt og motiverer og inspirere hverandre i FB gruppen.
monica 1.
Mange av kvinnene har for første gang i livet et treningsprogram, et treningsprogram som er lagt opp slik at de skal klare å føle en utvikling – progresjon. Nå skal «kroppen» bli sterkere og ingen må mister interessen de første ukene og veien mot mållinjen.

blogg 2

 

Delmål denne uken er å fortsette med styrkeøvelsene fra forrige uke: Ankelstekk og knebøy. Når man er ute og går, gogger, jogger eller gogger er det viktig med :

Tenk på din holdning:

Bolt

1) Se lett opp, med en gang du ser ned i bakken så får du en feil holdning og krummer deg sammen.
2) Frem med brystet.
3) La magen få fri … Ikke hold den inne, husk å puste ut … «Innpust» kommer automatisk.
4) Når du går, gogger, jogger og løper, er det viktig at alle kroppens bevegelser går i «fartsretningen»  Når du er ute i kveld, er det flott om du overdriver og bruker armene som en sprinter kombinert med en langrensløper. La tomlene nesten nærme seg øreflippen og la armen pendle bakut så langt du ville bruke en stav.
5) Så er det føttene. Det finnes kun en regel. Ikke motstem. Setter du helen ned først, må du jobbe deg over hele foten med kroppen før du kommer deg videre.

DSC_1035

Denne uken skal vi jobbe med løpedrill.
Løpedrill er «styrketrening» og gode øvelser for å gå og løpe rett.

Se i dag på to treningsvideoer på «løpedrill» og en video av Bolt.

Men ikke Glem: Fokusere på er ikke å vandre og løpe med «motstem». Setter vi helen ned først får vi ofte motstem. Det vil si at vi stopper opp vårt steg for hvert eneste steg og vi må dytte oss selv videre «over» stemmet.  Motstem gjør at vi fortere blir mer sliten og kan lettere pådra oss skader.

Løpedrill
http://olympiatoppen.brik.no/video/c85e9b5b-4dae-4171-92ac-0dd65b6a3c7c#chapter-4

Bolt

https://www.youtube.com/watch?v=LjXkeYDEMkY

Løpedrill gir deg en mulighet til å lære å kjenne din kropp.

Neste gang du ser på klippene vil jeg at du skal se hvordan utøverne der lander med foten, kneet og hoften. Se også hvor viktig det er å bruke armene.

Løpedrill kan gi deg en fantastisk trening, men det er ikke så enkelt i starten. Men prøv å gjennomfør løpedrill to ganger i uken. Etter tre uker vil det være enklere.

Hver dag denne uken skal vi ta for oss en “ny” drill.

ikke glem at det er gratis trening med FemiRUN i Oslo
«Begynner intervall»
Møtested: Lekeplassen ved Østensjøvannet, kl. 19 00
Ønsker deg en aktiv og god mandag!

Styrketrening -1 Tå hev

Hilsen & Klem
Vibeke
FemiRUN