Belønning og lykkefølelse

Toril – Halvmaraton

På Facebook har jeg fått tatt del i fantastiske øyeblikk. FemiRUN kvinner har stilt til start i løp i Norge og utlandet – de har løpt, gogget og av og til vandret mot sine mållinjer og medaljer.

Foto: Gro Anundskaas
Søndagstur i Østmarka med Kjersti, Kristin og Øyunn.

 

Den unike gleden som sprer seg når man tar imot medaljen, en utrolig glede, tårer kommer (kanskje) og man er så uendelig lykkelig og tilfreds.

 

FemiRUN Maratona di ROMA

Belønning, lykkefølelse som når man vandrer i naturen, alle sanser vekkes og kroppen trives, akkurat som når man leker med barn eller lager mat – Følelsen av å være forelsket av det å være til, like seg selv  – nyte livet.

Foto: Netta Nyman
#morgenstemning #finstartpådagen #walk&talk #fredag

Det å vandre inn i morgenen, alene eller med en venn(er), med gode samtaler eller velge å bruke en dag på vandring sammen med et fellesskap på vei mot et mål med sanselige opplevelser og fysiske mål.

Hege -Mål – Lykke
Jaaa, jeg klarte det! Løypa var 48 km (ikke 45 som annonsert). Gjørmete stier, mye opp men også en del nedover, røtter, grus, steiner og asfalt. Dette er nok det tøffeste jeg har vært med på. Nå hjem til rødvin og fotbad ?

Nyte livet, det handler om å ta vare på seg selv. I dag vil jeg ikke beskrive de materielle belønninger man kan gi seg ved måloppnåelse, men – hvordan vi kan stimulere belønningssystemet i hjernen.

Foto: Gro Anundskaas
Søndagstur i Østmarka med Kjersti, Kristin og Øyunn.

Belønning er noe vi gir oss selv – ingen andre – Du bestemmer selv, du er sjefen i ditt eget liv, lykke og belønning.

I dag skulle jeg blogge om neste del av treningsprogram(mene) og et program er et verktøyene vi kan bruke for å nærme oss uttelling av lykkehormonet. Programmene kommer i morgen – men i dag er det dagen for belønningsblogg.

Foto: Gro Anundskaas
Søndagstur i Østmarka med Kjersti, Kristin og Øyunn.

Vi er skapt med et belønningssystem i hjernen. Denne bloggen blir meget personlig, men også generell. Det omhandler oss alle, uansett hvor vi er i livet, frisk eller med utfordringer.

Før jeg går videre med bloggen vil jeg legge inn et utdrag fra min bok, FemiROMA til FemiRUN. Belønningssystemet i hjernen var min viktigste medisin uken før mine hjerneoperasjoner. Det handlet om valgene til å skape og «bruke» lykkehormoner, naturens deilige medisinskap. Jeg ville leve den siste uken før knivene skulle inn i min hjerne. Hvert minutt ville nyte, le, ta vare på meg selv slik at jeg fikk et overskudd. Med smil om munn som jeg skulle dele med min sønn, venner og være sterk til å klare operasjonen. En operasjon som ble til to på åtte dager.

På trikketuren fra sykehuset ned til Oslo S skriver jeg på gule lapper med rød tusjpenn, alt som kan få meg sint, trist, ute av balanse og grinete. Et ord, hendelse eller navn står på hver lapp, en avskjed med det negative. Jeg går av trikken på Jernbanetorget, tar adjø med alt som ikke er positivt og kaster lappene i en søppelkasse like utenfor Vinmonopolet på Oslo City. Jeg skal leve videre med positive mennesker rundt meg og aktiviteter som styrker meg.

Aktiviteten løping er den raskeste måten vi mennesker kan forflytte oss til fots, for meg er det vel mer jogging enn løp. Min jogging gir mange positive effekter, jeg kjenner jeg er utrolig utholdende og treningen virker smertedempende. 

Ved løping og jogging blir det dannet hormoner.  Vi mennesker er fra naturens side utstyrt med innebygde, rusfremkallende stoffer, som frigjøres og blir virksomme ved visse aktiviteter og inntrykk. Da starter kjemiske aktiviteter i hjernen, og spesielt i hjernens lystsenter, det var disse fantastiske naturlige rusmidler jeg ville få ta del av og finne frem til hvilken måte jeg måtte trene og leve på, for å bli belønnet med gode perioder. Jeg ville finne aktiviteter som gir en deilig bivirkning av smertefri velbehag over tid og de mer intense øyeblikkene, fra lett oppstemthet til ekstase.

Endorfiner som dannes i hjernen og som frigjøres ved behov, for eksempel ved fysiske anstrengelser, men også ved skader. De kalles ofte kroppens eget morfin, som ga meg mulighet til å kjenne at smertene minket, når endorfinene bandt seg til egne reseptorer i hjernen. Det er så befriende at jogging over lengre distanser gir meg en smertefri velværefølelse.

Hormoner er fantastisk for at menneskearten skal overleve, og da spiller belønning i form av frigjøring av dopamin en viktig rolle. Spising og jakt på nye oppdagelser, er eksempler på aktiviteter som frigjør dopamin i hjernen. Vi får belønning og motivasjon til å gjenta opplevelsen som gjør oss motstandsdyktige. Høyt dopaminnivå gir økt følelse av glede og velvære. Dopamin utskilles i hjernen og er knyttet til følelsen av behag og tilfredshet, ved at det forsterker intensiteten av nerveimpulsene. Dopamin er en slags naturlig stimulans som holder hjernen aktiv. Dopaminens rolle er som ett av de stoffene hjernen benytter for å overføre signaler til belønningssystemet i hjernen. Hvis vi får oppfylt våre behov, kvitterer hjernen med en følelse av ro og avslappet tilstand. Den biokjemiske sammenhengen, er at dopamin blir frigjort, noe som igjen påvirker nervecellene i belønningssystemet til å gi en følelse av velbehag. Det jeg hadde lest meg til om dopamin ga meg en enda større interesse for mat, nyte mat og skape nye retter. Lese meg til ny kunnskap og tørre å utfordre meg selv som blant annet å hoppe i strikk, fjellklatring og trening mot maratonmållinjen.

Serotonin er et hormon som fungerer blant annet med å gjøre noe med sinnsstemning, velvære, uro og angst, søvn og våkenhet, metthet og sultfølelse, smerteopplevelse og impulskontroll. Serotonin har evnen til å stimulere humøret i positiv retning. Stoffet tar del i hjernens humørskiftninger og frigjøres ved glede og lidenskap. Frigjøring av serotonin foregår gjennom normale, lystbetonte aktiviteter og vil midlertidig kunne bidra til en naturlig rus. Hvorfor da leve et monotont liv, jeg måtte ta vare på meg selv, smile når jeg ble revet ut av sengen med heftig hodepine om morgenen og velge latteren istedenfor gråten.

Kjærlighetshormonet eller velværehormonet oksytocin pumpes ut i kroppen når vi er sosiale, har nærhet eller kanskje også når man spiser sin yndlingssjokolade. Dette hormonet er i stor grad med på å gjøre oss til omsorgsfulle og kjærlige mennesker. Oksytocin fremkaller en følelse av tilfredshet, reduserer angst og gir en følelse av ro og trygghet.

Det er et hormon jeg er ambivalent ovenfor og det er adrenalin, et naturlig stresshormon som dannes når sentralnervesystemet stimuleres. Adrenalin kontrollerer funksjoner som blant annet hjerterytme, sammentrekning av pupillene og utskillelse av svette og spytt. Adrenalin utløses ved angst, trening eller redsel og skaper en “fight or flight”-reaksjon. Adrenalin arbeider sammen med noradrenalin. Disse to hormonene arbeider for å prøve å få kroppen til å bli mer oppmerksom og klar når mer energi tilføres. MEN, hver morgen når jeg blir kastet ut av sengen av smerter, er det adrenalin i samarbeid med noradrenalin jeg må bekjempe for ikke å bli «full» av stress, hyperventilere og miste kontrollen over meg selv. Jeg må bekjempe stressen, trenge adrenalinet tilbake med å puste rolig ut, gjennomgå øvelsene mine. For senere å jogge. Adrenalinet skal ikke dytte meg ut i et “fight or flight”-reaksjon for å rømme fysisk, for jeg skal komme meg videre i dagen hvor smertene er plassert.

Foto: Gro Anundskaas
Søndagstur i Østmarka med Kjersti, Kristin og Øyunn.

Belønning – Lykke

Vi trenger lykke og belønning for å leve et godt og fullverdig liv, og vi må selv sørge for å oppleve den gode følelsen – Vi må velge.

Det viktigste for oss alle å finne ut hva vi egentlig vil. Ønsker vi å kose oss til forfall i en varm sofa. Eller ønsker vi å ta vare på oss selv – Det handler om å leve. Vi er ansvarlig for hva vi bruker vårt liv til – hvert eneste minutt og time. Lykke og belønning er ikke noe som «noen» må gi oss, det gir vi oss selv.

 

Foto: Gro Anundskaas
Søndagstur i Østmarka med Kjersti, Kristin og Øyunn.

Hvert enkelt menneske er unikt, med sine egne ønsker om delmål og mål.

Ingen andre enn deg kan hjelpe deg til dine mål og belønning = DITT LIV.

Foto: Gro Anundskaas
Søndagstur i Østmarka med Kjersti, Kristin og Øyunn.

Hva er dine delmål og mål?

Det er ingen mennesker uten ressurser, kun sinnstilstander uten ressurser.

På vei mot målet og belønning er det for mange godt å ha svar på følgende tanker:

Positivt formulert = Hva ønsker du å oppnå

Personlig ansvar = Du kan selv påvirke resultatet

Spesifikt =  Beskriv «målet» slik du «ser» og «føler» det. Det vil si hvordan du kjenner det i «hjertet» når du er i mål…Den positive beskrivelse av hva du da føler

Målbart = Formuler målet ditt så presis som du kan

Attraktivt = Gjør målet viktig og attraktivt for deg selv

Realistisk = Bryt målet ned i realistiske delmål

Tidsbestemt = Sett av et presist tidspunkt for nå målet skal være nådd

«Økologi» = Tenk igjennom dette målet stemmer med dine øvrige mål og verdier. Vurder hvilke positive og negative konsekvenser der er å arbeide mot dette målet .

Når du trener – lever – skal du ha det bra, du skal trives og må finne en aktivitet – liv, som gir deg et en mestringsfølelse – som er en del av belønningen. Det er nemlig da kroppen «gjødsles» med hormoner, blant annet endorfin. Vi mennesker er fra naturens side utstyrt med innebygde, rusfremkallende stoffer (hormoner), som frigjøres og blir virksomme ved trening, aktiviteter og inntrykk. Da starter kjemiske aktiviteter i hjernen, og spesielt i hjernens lystsenter, det er disse fantastiske naturlige rusmidler du vil få ta del av og finne frem til når du trene og på sikt endrer måten å leve på. Du vil bli belønnet med deilig bivirkning av trening – velbehag over tid og de mer intense øyeblikkene, fra lett oppstemthet til ekstase.

Belønning i form av lykkefølelse er viktig for at du skal fortsette med trening, men bygg oppunder belønningen med litt hverdagsluksus av glede og overskudd.

 

Foto: Gro Anundskaas
Søndagstur i Østmarka med Kjersti, Kristin og Øyunn.

 

Ta vare på deg selv – DU er sjefen i ditt eget liv – DU er unik og fantastisk ❤ Vi trenger DEG – Vi trenger et godt fellesskap.

DU er aller viktigst <3

 

Foto: Gro Anundskaas
Søndagstur i Østmarka med Kjersti, Kristin og Øyunn.

Klem

Vibeke

 

Foto: Netta Nyman
#morgenstemning #finstartpådagen #walk&talk #fredag

 

 FemiRUN

FemiROMA til FemiRUN – Boken med treningsprogram, inspirasjon og motivasjon: Link – Kjøpe boken        

http://www.newnordic.no/all-products/sports-nutrition

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *