Vondt i helen, bekkenet, ryggen og nakken, ja over hele kroppen

Vondt i helen, bekkenet, ryggen og nakken, ja over hele kroppen og av og til ender vondtene opp som skader.

 

Temaet skulle være belønning og ikke skader, men…

Hver eneste dag får jeg meldinger fra kvinner og menn, som har fått skader og undrer på hvorfor og hva de skal gjøre.

Selvfølgelig ber jeg dem om å kontakte legen. MEN jeg har noen gode råd for deg som starter opp å trene og deg som allerede trener.

Hva kan du gjøre, for å forebygge vondtene som kan bli skader?

Løpeteknikk, gode sko, bevisst på underlaget man velger å gå – løpe på, restitusjon, kosthold og styrketrening er viktige faktorer om man ønsker å unngå skader.

Jeg vil anbefale deg å starte med å finne de rette skoene for deg og det underlaget du vandrer eller løper på, deretter vil jeg anbefale deg å fokusere på din rytme.

Enda en gang skal vi se på bevegelsesrytmen

 

 

Bevegelsesrytmen er når du får rett «kroppsholdning» og puster riktig, slik at alle dine bevegelser går fremover når du går, gogger, jogger eller løper. Du må finne ditt steg og hvordan det er best for deg å sette foten ned. Det er «kun» en ting, som ikke er bra med fotisett og det er motstem. Det vil si at du lander på helen. Når du stemmer imot med helen må du bruke enormt med krefter på å forflytte din kropp over foten og da blir du fortere sliten. Motstem gjør deg sliten, løperytmen blir stakkato og det er lettere å bli skadet.

Tenk på din holdning:

1) Se lett opp, med en gang du ser ned i bakken så får du en feil holdning og krummer deg sammen.

2) Frem med brystet.

3) La magen få fri … Ikke hold den inne, husk å puste ut … «Innpust» kommer automatisk.

4) Når du går, gogger, jogger og løper, er det viktig at alle kroppens bevegelser går i «fartsretningen»  Når du er ute i kveld, er det flott om du overdriver og bruker armene som en sprinter kombinert med en langrennsløper. La tomlene nesten nærme seg øreflippen og la armen pendle bakut så langt du ville bruke en stav.

5) Så er det føttene. Det finnes kun en regel. Ikke motstem. Setter du helen ned først, må du jobbe deg over hele foten med kroppen før du kommer deg videre.

 Tenk på din holdning «trening» 

Finn deg en bakke, prøv å løpe opp bakken mens du tenker på holdningen og kjenn hvordan foten treffer bakken … Spennende. Nå kan jeg tenke meg at du lander på «mellomfot» eller forfot … Ta med den kunnskapen og kroppsfølelsen når du senere jogger på flatmark.

 

 

Motbakkeløp og løpedrill øvelser trener vi på i Oslo for å bli kjent med vår kropp opp mot løpesteget. Her har du noen videoer som viser løpedrill. Prøv å legge inn løpedrill to ganger i uken. I Oslo skaper drillen latter, men en hurtig forståelse hos hver enkelt hvordan løperytmen kan være og er.

Løpedrill:

To treningsvideoer på «løpedrill» og en video av Bolt.

Mitt største ønske, er at du ikke skal vandre og løpe med «motstem». Setter vi helen ned først får vi ofte motstem. Det vil si at vi stopper opp vårt steg for hvert eneste steg og vi må dytte oss selv videre «over» stemmet.  Motstem gjør at vi fortere blir mer sliten og kan lettere pådra oss skader.

Løpedrill nr 1

Løpedrill nr 2

Bolt

Husk:

Løpedrill gir deg en mulighet til å lære å kjenne din kropp.

Neste gang du ser på video klippene, se efter hvordan utøverne der lander med foten, kneet og hoften. Se også hvor viktig det er å bruke armene.

Løpedrill kan gi deg en fantastisk trening, men det er ikke så enkelt i starten. Men prøv å gjennomfør løpedrill to ganger i uken. Etter tre uker vil det være ganske så enkelt.

Trening i bakker kan gi deg et flott fotisett. I bakker lar du ikke helen møte bakken først.

Ønsker deg en flott trening og rytme!

I neste blogg blir det tips om «styrketrening»

Vibeke 

FemiRUN

Gi deg en belønning og vær med på løp. Det er kjempegøy! 

New Nordic er stolt sponsor til årets IForm løp i Oslo 27.mai. Det inviteres til et stort start- og målområde med felles oppvarming, sponsorstands, aktiviteter, forfriskninger og herlig løpsstemning! Har du lyst til å ta med deg venninnegjengen? Vi er så heldige å få lov til å invitere med oss noen som får gratis billetter til løpet. Hvem ønsker du å ta med? Bruk kommentarfeltet og del gjerne. Førstkommende fredag trekker vi de heldige:)

Les mer: https://www.facebook.com/NewNordicNorge/posts/1173992136046092

 

 FemiRUN

FemiROMA til FemiRUN – Boken med treningsprogram, inspirasjon og motivasjon: Link – Kjøpe boken        

http://www.newnordic.no/all-products/sports-nutrition

 

Én kommentar til «Vondt i helen, bekkenet, ryggen og nakken, ja over hele kroppen»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *