Jeg skal aldri løpe – Kan ikke løpe – Elsker å løpe

Jeg skal aldri løpe – Kan ikke løpe – Elsker å løpe

 

FemiRUN – Maratona di Roma 2018

 

En ny gruppe kvinner har valgt målet: Maratona di Roma 2018, FemiROMA – FemiRUNs 5 års fødselsdag. I dag er kvinnene «ikke» løpere. Sammen skal vi legge ut på en prosess mot mållinjen som handler om å forberede seg selv mentalt og fysisk for å kunne glede seg over en 42 kilometer tur i Roma. Målet er å komme i mål under makstiden, 6 til 7,5 timer.

Ønsker du å være med i gruppen er du velkommen til å sende en melding: vibeke@femiroma.no

I løpet av sommeren skal vi finne frem løperytmen – løpegleden.

Løpeglede. Det er så utrolig fantastisk å se barn løper. Barn løper med et smil og en frihetsfølelse. Barn tenker ikke på at de løper, de beveger seg av glede.

 

Når mistet vi vår løpeglede, når mistet vi lysten til å bli fylt med «lykkehormoner», å bare ville smile og ha det bra og kjenne at vi beveger oss, løper – flyr av gårde ut på nye eventyr?

Er vi blitt gamle? Hvor og hvorfor forsvant lysten til å kjenne farten og gleden av å løpe?

Jeg er så utrolig heldig og fått oppleve mange kvinner som har funnet sin løperytme og glede, og mange som nesten har utviklet en løpefobi. Enkelte har et mantra: Jeg kan ikke løpe – vil ikke løpe – min kropp er ikke laget for å løpe.

Men det finnes en kur. 

Alle kan finne tilbake til løpegleden. Det handler om å bli kjent med seg selv.  Hvordan du beveger deg når du går og løper.  Hvordan du puster. Det handler om at du skal finne din rytme som passer deg. Riktige klær og sko må du også bruke, så du ikke får gnagsår og vannblemmer.

Når vi setter kroppen i bevegelse så vil de aller fleste kvinner merke at kroppen «skvulper» og duver. La kroppen få lov til å duve, men vær nå snill mot deg selv og invester i en god BH, det fortjener du. Finn det treningstøyet som ikke gnisser. Har du områder på kroppen hvor det kan oppstå «gnissing», så invester i en krem som du smører på gnisningsområdene.

Mange kvinner «lekker», helt naturlig – godt over 50% av kvinner som har født har den utfordringen, men snakk med din lege, mange kan få hjelp ved et enkelt inngrep. Uansett, du er ikke den eneste med dette problemet, men hva så? Finn gode løpebukser som «kamuflerer» dråpene og etter treningen er det bare å dusje av seg «utfordringen».

Dine føtter må du ta vare på, hard hud på føttene og litt lange tånegler gir ofte vannblemmer og negler som du mister.

Sko, sko er så utrolig viktig. Glem fargen og finn sko som er bra for deg ut fra din kroppsform, måten å gå / løpe og hvor ofte du løper.

Kjære deg som har lyst til å bli med på en prosess mot en maratonmedalje. Bli med! Du kan om du vil. Finn frem barnet i deg – invester i deg selv – du er aller viktigst i ditt liv – bli med på ditt livsmaraton mot mållinjen – DU KAN.

 

Her er delmål vi skal jobbe med. Mål som er like viktig i hverdagen som om du skal gjennomføre et løp:

«Teknikk»

  1. Du skal finne din rette måte å vandre, gogge, jogge eller løpe på. (Opp med haken, tilte lett i hoften, bruke armene, jobbe i fartsretningen med alle bevegelser og motvirke motstem)

  2. Vandre-, løperytme og pust

Distansemål

  • 3 km på 30 minutter

  • 6 km på 60 minutter

  • 21 km på 3 timer

  • 30 km på 4,45 timer

  • 7 km på 60 minutter

Mentale mål

Glede, måloppnåelse og fellesskap! Ta tak i DIN drøm – Gå mot DINE mål – Realiser DINE ønsker!

Glede, måloppnåelse og fellesskap!

Ta tak i DIN drøm – Gå mot DINE mål – Realiser DINE ønsker!

 

Ta deg tid til å se FemiROMA – FemiRUNs første video fra 2014 – 2015.

Unn deg noen minutter fylt med glede, svette, måloppnåelse og fellesskap.

Video – FemiROMA – FemiRUN Maratona  di Roma 2014 – 2015

Er DITT mål rett for DEG og at DU virkelig kjenner er attraktivt å jobbe mot!

Forestill deg at du har nådd ditt mål, legg merke til det du ser rundt deg, det du hører og hvordan det føles. Hvis målet oppleves som noe du virkelig har lyst til å oppleve. Kjenner du at hele DEG roper å komme over mållinjen. Da kan du være sikker på at DU har funnet ditt MÅL.

Finn realistiske delmål, for å nå DITT mål.

Det kan være blant annet være; datoer for å jogge en kilometer, overskudd til å leke med barna, vandre 3 kilometer eller løpe en halvmaraton.

Sett av dato, for når målet skal være gjennomført.

Tenk gjennom de svar, du har gitt deg selv. Vurder hvilken positiv og negativ konsekvens dette får for deg å trene deg frem til DITT mål.

Er dine delmål og mål forenelig med ditt liv. Passer det i forhold til de rundt deg?

Det aller viktigste er at DU er villig til å ta både de positive og de negative konsekvensene ved å nå DITT mål?

Før DU finner frem joggeskoene vil jeg at du skal se for deg DITT MÅL og spørre DEG selv:

 

  1. Hva skjer når jeg når målet?

  2. Hva skjer ikke når jeg når målet?

  3. Hva skjer hvis jeg ikke når målet?

  4. Hva skjer ikke hvis jeg ikke når målet?

    Kjenner DU den gode følelse i kroppen og spenningen og nysgjerrigheten etter å sette i gang så har du valgt DITT rette mål. Et mål som kan bli morgendagens delmål i et aktivt liv.

Tilpass DINE delmål og mål slik at det blir et positivt drivstoff på veien mot DINE MÅLLINJER.

 

Velkommen til en spennende prosess mot DIN mållinje .

Ta tak i DIN drøm – Gå mot DINE mål – Realiser DINE ønsker!

Ønsker deg en flott påske!

Gleder meg til et spennende år på vei mot delmål, mål, mållinjer og glede!

Etter påske starter vi opp «prosessen» veien til halvmaraton Ecomaratona del Chianti i oktober og Maratona di Roma 2018. Følg bloggen.

 Vibeke

FemiROMA til FemiRUN – Boken med treningsprogram, inspirasjon og motivasjon: Link – Kjøpe boken        

http://www.newnordic.no/all-products/sports-nutrition

 

Én kommentar til «Jeg skal aldri løpe – Kan ikke løpe – Elsker å løpe»

  1. Fantastisk Vibeke.
    Mitt første store mål i år blir halvmaraton i Oslo.
    Før det er flere «gogge/ vandre løp planlagt og påmeldt til!
    Påskeklem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *