VEIEN TIL MARATONA DI ROMA !! Blogg 4

VEIEN TIL MARATONA DI ROMA !!

Liv Lillevevang       

 

«HUSK Å PUST OG RULL»

To tips fra meg:

Jeg løper til tider på tredemølle og må si jeg trives med det. Bestemmelsen på hvilken distanse jeg skal løpe tar jeg når jeg stiger på mølla, langtur, intervall, stigningsløp eller kort tur. Forrige uke løp jeg 4x4intervall, rask løping i 4min og 2min pause med rolig gange mellom dragene. En tøff og effektiv treningsform, pulsen og ikke minst pusten får trent seg.

Når dragene nærmer seg 2 min kjenner jeg virkelig at pulsen og pusten er oppe på et høyt frekvensnivå og blikket ser oftere og oftere etterlengtet på klokken for å se hvor lang tid det er igjen av draget. Minuttene og sekundene går egentlig ikke fort nok.  Men hvis jeg prøver å flytte fokus fra å se febrilsk på klokken til å fokusere på pusten, går de to siste minuttene av hvert drag faktisk fortere. Det å prøve flytte tankene fra febrilsk nedtelling til å prøve å puste sakte med magen, gjør også noe med pulsen og opplevelsen. To kjappe inn-pust med nesen, og et litt lengre ut-pust med munnen fungerer bra for meg. En effektiv og tøff treningsform med god pust.

Intervalløkter er best når vi er ferdig med dem.

Etter nesten hver treningsøkt ruller jeg.

Jeg rett og slett ruller/kjevler musklene jeg har brukt 🙂
Det er kjempeeffektivt, det fungerer på en måte som en massasje, løsne opp spenninger i de store muskelgruppene. Jeg bare ruller en fire fem ganger og kjenner fort at musklene blir varmere.
En god avslutning på en treningsøkt.

2017 i full gang og det kjenner jeg også, Liv er i full gang,

nytt år og nye muligheter.
Godt nyttår til alle 🙂

Pust og rulleklem fra Liv

 


Rulla/kjevla   

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *